Jak tworzyć ciekawe i nietuzinkowe zdjęcia mody?

AdinaVoicu / Pixabay

Jedną z najbardziej rozbudowanych dziedzin fotografii jest bez wątpienia moda. Przedstawianie nowych projektów różnych projektantów, do celów marketingowych marek, dla światowych i lokalnych czasopism i portali modowych to gigantyczny biznes, który ma się świetnie od lat. Jak wyglądają najpopularniejsze zdjęcia i czym powinien się wyróżniać fotograf mody?

Sukienki, buty i kapelusz – co tak naprawdę pokazuje fotografia?

Istnieje wiele odmian fotografii, również w przypadku mody. Wszystko zależy od tego, co tak naprawdę jest potrzebne – jaki jest cel i zamierzenie danej sesji.

Można oczywiście zrobić zdjęcie samej sukienki, jako zwykłego produktu na sprzedaż. Mamy wówczas do czynienia ze zdjęciami typowo produktowymi. Najczęściej wykonuje się je na białym, neutralnym tle. Często nawet nie zamieszcza się twarzy modelki, noszącej daną rzecz. Liczy się sam przedmiot, który ma znaleźć nabywców.

W magazynach modowych potrzebne są już zupełnie inne fotografie. Najczęściej tworzy się je w oparciu o bardziej rozbudowane scenariusze oraz konkretny pomysł przewodni.

Same marki modowe niejednokrotnie zlecają sesje promocyjne dla swoich nowych kolekcji. Niedoścignionym przykładem jest tu Dolce & Gabbana – globalna topmarka, która zatrudnia zawsze najlepszych fotografików świata. Ich ubrania wcale nie są dominującym akcentem na zdjęciach. Są elementem większej układanki, historii. Ze zdjęć poznajemy na przykład opowieść o wielopokoleniowej rodzinie sycylijskiej. Moda zostaje zaprzęgnięta w opowieść.

Fotograf mody w plenerze czy w pracowni

Ze zdjęciami mody wiąże się również zagadnienie miejsca. Gdzie powinna być zorganizowana sesja? W większości przypadków zdjęcia modowe są wykonywane w studio. Nie jest to jednak obowiązująca i żelazna reguła. Wszystko zależy od pomysłu i scenariusza. Dla przełamania rutyny i nudy warto niekiedy wybrać się w plener, a w nim wykorzystać zalety przyrody czy miejskiego pejzażu. Pozwala to na stworzenie zdjęć niepowtarzalnych, które przykują uwagę i będą zapamiętywane.

Moda nie musi być nudna – rola emocji w zdjęciach

Jak w przypadku wszystkich innych dziedzin sztuki, tak i przy fotografii olbrzymią rolę grają emocje. Zdjęcia mody nie są tu żadnym wyjątkiem. Zwłaszcza w przypadku sesji promocyjnych lub do czasopism są one niezmiernie istotne. To od nich bowiem zależy, czy przekonają oglądających i zachęcą do działania. Apatia i nijakość mogą jedynie sprawić, że wzrok przesunie się po powierzchni zdjęcia, nie zapamiętując go.

Zdjęcia mody powinny budzić uczucia, być ciekawe, z pomysłem. Można do zbudowania ich wykorzystać plener lub różne akcesoria. Dzięki temu jest szansa na stworzenie czegoś innego, nietuzinkowego i atrakcyjnego.